Pandemia: jak wyglądają zdalne lekcje WF-u?

0
1582
fot. Pexels.com

Czas, w jakim przyszło nam żyć i problemy, w obliczu jakich wszyscy stanęliśmy, wprowadziło wiele obaw w nasz  dotąd uporządkowany świat. Wprowadzenie lekcji zdalnych początkowo wprowadziło ciekawość przed nieznanym. Kolejno doszło do nas, że czasowy lockdown może się przedłużyć. Nauczyciel stanęli przed zadaniem, z którym do tej pory się nie spotkali. Konieczne było wprowadzenie lekcji zdalnych, aby kontynuować proces edukacji naszych dzieci.

Niepewne początki

Jak zachęcić dzieci do lekcji online? Początki nie były łatwe, wprowadzały niepokój i obawy, czy realizowane treści są prawidłowo przekazywane dzieciom. Rodzice nie wierzyli w powodzenie pomysłu rządu. Traktowali to jako plan, który z góry spisany jest na niepowodzenie. Jak przygotować dzieci do edukacji zdalnej ? Niezwykłe wyzwanie. Jednak okazało się, że dzieci świetnie sobie radzą z zajęciami online, realizują wszystkie treści, wykonują ćwiczenia gimnastyczne na wirtualnych lekcjach wychowania fizycznego, rozwijają się twórczo na zajęciach plastycznych, uczą się systematycznie matematyki, języka polskiego czy chemii. Większość uczniów zdała zaskakująco dobrze ten egzamin. Po powrocie do szkół uczniów młodszych okazało się, że dzieci pracowały i zdobywały wiedzę, w podobnym zakresie jak podczas nauczania stacjonarnego. 

fot. Pexels.com

W zdrowym ciele  zdrowy duch

Mimo że przepisy prawne nie uregulowały zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas zajęć z zakresu wychowania fizycznego, rząd zachęcał dzieci uczące się zdalnie do aktywności fizycznej. Przygotowanie naszych dzieci do edukacji zdalnej musiała zadziałać w danym momencie. W większości przypadków postawiono na gimnastykę. Zestawy ćwiczeń gimnastycznych bazowały na ćwiczeniach korekcyjnych, dbających o prawidłową postawę i wyeliminowania złych nawyków. Niezwykle zasadne w przypadku długiego siedzenia w jednej pozycji. Na potrzebę chwili powstały platformy edukacyjne z gotowymi zestawami z  propozycjami ćwiczeń i zabaw do wykonania w domu. W formie zabaw karcianych, czy ruletki dziecko samodzielnie wybiera, jakie kolejno wykona ćwiczenie. Powstało także wiele filmików, w którym nauczyciele wychowania fizycznego bądź rehabilitanci pokazywali, jak poprawnie należy wykonać dane ćwiczenie na poszczególne partie mięśni.

Część nauczycieli zachęcało do tańca podczas edukacji zdalnej. Pomysł ten szczególnie trafiony, w przypadku dzieci pasjonujących się tańcem i muzyką. Nauczyciele tworzyli także własne zestawy ćwiczeń bazujących na podstawie programowej. Jak się okazało lekcje wychowanie fizycznego przypadły do gustu wielu. Odciągnęły dzieci od sztywnego siedzenia na krześle. Oprócz gimnastyki pomysłem na zajęcia była propozycja wyjścia na świeże powietrze, spacer. Istotne było zmotywowanie dzieci do podejmowania wyzwań sportowych. 

fot. Pexels.com

Zajęcia teoretyczne

Na zajęciach wychowania fizycznego realizowane były treści teoretyczne. Wiedza z zakresu zdrowego odżywiania, czy też zasad gry przedstawiana w formie prezentacji multimedialnych bądź krótkich filmików przedstawiających dane zagadnienie. Mimo że zasadne było stworzenie okazji do aktywności fizycznej, warto było przemycić treści teoretyczne. Pamiętajmy, że program wychowania fizycznego to także szeroko rozumiana edukacja zdrowotna. Zachęceniem dzieci do nauki, była motywacja dziecka przez nauczyciela, wsparciu rodzica stawiającego na aktywność fizyczną. Motywacją była oczywiście dobra ocena.

Jak weryfikować poczynania dzieci?

Zasadne wydaje się pytania, jak sprawdzić, czy dziecko realizuje treści przekazywane przez nauczyciela. Większość nauczycieli bazowała na zdjęciach, czy krótkich filmach przesyłanych przez uczniów, bądź rodziców w przypadku uczniów młodszych. W celu sprawdzenia treści teoretycznych przesyłane było testy, konstruowane na specjalnych platformach- dzieci rozwiązywały testy, a po wysłaniu polecenia wyślij, test trafiał do nauczyciela. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here